Internetový časopis centra Brna

"

86 let značky VÝVOJ: Od pár krejčích po velký výrobní závod v Třešti

22. 05. 2017 , aktualizace: 23. 05. 2017 Sdílej na CentrumBrna.cz

1931. Dávná minulost, kterou si pamatují už snad jen naše prababičky. A také období hospodářské krize, která se nevyhnula ani tehdejšímu Československu. Právě recese přitom stála za vznikem značky VÝVOJ. Krejčovští živnostníci v západomoravské Třešti totiž hledali co nejlepší způsob, jak se ve složitých časech uživit. Řešením bylo založení oděvního družstva.

Že byl tento nápad opravdu na místě, ukázaly už první roky. Firma se postupně rozrůstala a těžila především z výroby zakázkových oděvů, na které se postupně začaly nabalovat zakázky pro armádu či policii. V období druhé světové války to pro VÝVOJ znamenalo velmi zajímavé hospodářské výsledky.

Po válce ve znamení růstu

VÝVOJI navíc příliš neuškodila ani poválečná změna režimu, státní moc totiž nezrušila družstevní podnikání. Naopak, díky zvyšující se poptávce po konfekční výrobě se kapacity družstva postupně dále rozšiřovaly. Díky vzniku maloobchodní sítě se navíc veškeré produkty dostaly do prakticky všech zákoutí Československa.

Postupné navyšování šicích strojů i členů družstva mělo v 70. letech za výsledek stavbu nového výrobního závodu v centru Třeště, jen pár set metrů od původních prostor. Do nového závodu se přesunula kompletní výroba, kterou zde každý, kdo sem zavítá, najde dodnes.

 

Změny po revoluci

VÝVOJ si však neprošel pouze růstem, oděvní družstvo značně poznamenaly změny po sametové revoluci. Kvůli zrušení maloobchodních sítí se rozhodlo své aktivity přesunout směrem do zahraničí, jmenovitě do Rakouska, Německa, Anglie či Itálie.

Nový předseda představenstva Rostislav Dvořák získal v 90. letech pro oděvní družstvo jako pro první v Česku licenci pro zpracování materiálu GORE-TEX a NOMEX, čímž se jí otevřela cesta k výrobě nejkvalitnějších profesních oděvů na trhu, například pro armádu či policii.

Léta téměř současná

90. léta se z hlediska konfekční výroby ve VÝVOJI nesly spíše ve stylu stabilizace. S nástupem nového milénia však nejprve zavedl výrobní program Made to measure, neboli měřenka, kdy jsou výrobky určeny přímo pro konkrétního koncového zákazníka. Druhým výrazným krokem bylo otevření privátního krejčovského salonu v Praze. To už byl v čele Vývoje současný předseda představenstva Radek Chládek.

Zatím posledním velkým mezníkem je v případe značky VÝVOJ otevření nového módního domu v centru Brna na začátku roku 2017. Jeho hlavní doménou je prvotřídní česká konfekce, odkazující se k téměř devadesátileté tradici, táhnoucí se s celou značkou VÝVOJ. A s ní tři základní atributy – kromě tradice jsou to kvalita a elegance.


Jinde na CentrumBrna.cz


HLAVNÍ PARTNEŘI